プロフィール Profile

小畑裕司 Obata Yuji

小畑裕司プロフィール

1961年 有田町にて生まれる
1984年 青山学院大学 法学部卒業
1987年 佐賀県立有田窯業大学校製造学科卒業
現在 二代目仁窯 窯主として作陶活動を行う

 

 仁窯の二代目窯主として、作陶活動を行うアーティスト。柿右衛門を系譜に持ちながらも、特定の師につくことはせずに独自の道を切り開いてきた。通常の有田焼の窯とは異なり、ろくろから絵付けまでの工程を、全て自分で行っている。

 

 小畑の創り出す色は特徴的あり、特に絵具「正円子」を使いこなして描き出すピンク色は「Obata Pink」とも呼ばれ、生き生きとして壮麗で、これほどの高いレベルでこの色を使いこなせるのは小畑しかいない。小畑のモチーフである桜は、花びら一つ一つまできわめて微細なタッチで描かれている一方、全体として大胆な構図が描き出されているもの大きな特徴である。満開に咲き誇る様、はかなく散りゆく様は、繊細かつ妖艶で、そしてその大胆さに驚く。

 

 海の生き物は、小畑作品のもう一つの重要なモチーフだ。微細なタッチで描かれる魚は、小畑の愛情によって命が吹き込まれる。生き物たちの何とも言えぬひょうきんな表情は、私たちの心を和ませてくれる。小畑は、2017年のニューヨークでの展示会を機に、有田焼の伝統的な皿や壺といった従来の束縛を打ち破り、新たに、独自の形状を持つ白磁のキャンバスを生み出した。小畑の白磁は白く済み、奥深い。魚たちは、この清く済んだ白磁の海を生き生きと泳ぎ回る。

 

 有田焼は400年の歴史と伝統を持つ。小畑裕司が、伝統の技術を駆使しながらも、独自に創り出す新たな世界は、これからの有田焼の可能性を予感させる。

 

・天皇皇后両陛下にも献上した経験を持つ
・日本工芸会正会員
・有田陶芸協会会員
・佐賀美術協会会友


主な入選・入賞歴

日本伝統工芸展
日本陶芸展
一水会展

個展歴

松屋銀座本店
横浜高島屋
玉川高島屋
池袋東武百貨店
梅田阪急百貨店
井筒屋

 

2016~2018年ザ・美術骨董ショーに出展

2017年2月 ニューヨークにて、海外初の個展を開催

2018年11月 第2回ニューヨーク個展を開催予定

 


 Profile: Obata Yuji, a porcelain artist in Arita

 

Obata Yuji was born in 1961 in Arita, Saga prefecture, Japan. He graduated from Aoyama Gakuin University in 1984, and Saga Prefectural Arita College of Ceramics in 1987.  He is a regular member of Japan Crafts Committee and a Member of Arita Ceramic Association. Obata has won prizes at Japan Traditional Arts and Crafts Exhibition, Japan Ceramic Art Exhibition, and Issuikai Exhibition. Most recently he exhibited at The Japantique in Tokyo from 2016 to 2018 and he held his first overseas exhibition in New York in February, 2017.

 

Cherry blossoms are his main motif that Obata draws upon his decorative work. Each petal of his blossoms is drawn with the finest touch. On his pots, the blossoms bloom in full glory, delicate and magical. Not only is the design unique, but his colours are distinctive as well, particularly the pink he creates out of a material called Shoenshi”, or, “Obata Pink” This colour is lively and beautiful, and is a colour that hardly any other artists can successfully master when working at such a refined level of porcelain ware. Obata’s work balances bold and graceful beauty, intense colour and pure white, and is not to be forgotten.  

 

His new motif is Sea Creatures was introduced for the overseas debut at New York Exhibition in 2017. Sea Creatures with detailed scaled skin and curious expressions on their faces, swim along a pure, white background, a porcelain canvas. This imagery dicerses from Arita’s traditional design commonly depict such images as dishes and pots. Firing his pieces at extreme temperatures in the kiln, the porcelain attains an immaculate, deep white finish.

 

Arita-yaki porcelain has over 400 years of history and tradition yet expresses a fresh originality that signals a future for the ancient art.   

 

Obata’s self-taught along each steps of his creative process, from turning the potter’s wheel and kiln firing to decorating the surfaces of his pieces with delicate drawings. Obata departs from common practice in the Arita-yaki industry to carve out a special place for himself in this traditional porcelain art.